wtorek, 6 czerwca 2023

Dom: mieszkanie, czy hotel?

  Słyszałam ostatnio stwierdzenie, że "dom, to hotel".
Zastanowiło mnie to, dlatego chcę temat rozszerzyć i zapytać Was o zdanie.
Definicja z PWN:
"Dom
1.budynek przeznaczony na mieszkania lub zakłady pracy
2.mieszkanie lub pomieszczenie, w którym się mieszka
3.rodzina, domownicy; też: mieszkanie wraz z jego mieszkańcami
4.ogół spraw związanych z rodziną i gospodarstwem
5.ród, rodzina, dynastia
6.miejsce, z którego ktoś pochodzi
7.instytucja społeczna lub usługowa, mieszcząca się zwykle w oddzielnym lokalu lub budynku; też: budynek, w którym się ona znajduje 

Dom powinien być miejscem schronienia, bezpiecznym, ciepłym, z miłymi lokatorami-współmieszkańcami.
To azyl, własny kącik, "gniazdo", do którego z przyjemnością wracać chcemy.
Dom, to osoby, które kochamy.
Aby dobrze nam się żyło, sami musimy o to zadbać, szanując mienie i innych!
Dom, to Miejsce gdzieś Tam-gdzie coraz częściej mi tęskno!
A, czym dla Was jest dom?

"Dom jest tam,

gdzie światło w oknie,

tam, gdzie ktoś kochany czeka,

gdzie z kimś bliskim dzielę troskę, kromkę chleba, kubek mleka.

Dom jest tam, gdzie światło w oknie,

gdzie otuchą czas się stoi,

gdzie się nam splatają drogi, gdzie przy stole- bliscy moi".

Maria Kuśnierz

do posłuchania

Cytat do zapamiętania:

"Gdy człowiek się starzeje, choćby los rzucał nim po całym świecie, musi mieć gdzieś miejsce, które jest dla niego prawdziwym domem, bo nawet wędrowny ptak ma jedno miejsce, do którego zdąża". Hans Christian Andersen


Przeczytane książki, e-booki, wysłuchane audiobooki📚📗📙📘📖
Ostatnio zakupiliśmy album na prezent, pt."Świat Maryjnych Objawień", autorem jest Wincenty Łaszewski.
Pięknie wydany, pełen ciekawostek oraz zdjęć, polecam!
Wydawnictwo Fronda.
Ocena 10/10

Kolejna książka nosi tytuł "Demon. Mówię, jak jest". Autorem jest Grzegorz Fels, któremu dziękuję za egzemplarz tej bardzo ciekawej lektury:)
Dopracowany i poparty przykładami temat, obecności demów w życiu zwykłych ludzi oraz świętych i błogosławionych.
Ocena 9/10
Z Wydawnictwa Rebisotrzymałam bardzo ciekawą biografię znanej królowej teatru Pani Niny Andrycz oraz jej męża premiera PRL Józefa Cyrankiewicza.
Autorką książki, pt. "Nina i Józef" jest znana dziennikarka Liliana Śnieg-Czaplewska.
Ocena 9/10

Z audiobooków polecam książki Marka Stelara z serii Krugły i Michalczyk: "Rykoszet", "Twardy zawodnik" i "Cień".
Wartka akcja, ciekawa fabuła, oczywiście kryminalne zagadki do rozwiązania przez prokuratora Mateusza Michalczyka oraz nadkomisarza Roberta Krugłego.
Ocena 8/10     

25 komentarzy:

  1. Według mnie dom to ludzie, a nie budynek. Dlatego mój dom zawsze jest tam, gdzie są ludzie, których kocham.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ale jak się jest praktycznie cały czas poza domem, to można powiedzieć, że po trochu jest on jak hotel. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podzielam opinię Karolinki. ,,Dom jak hotel" znany jest mi jako określenie przychodzenia do domu głównie na nocleg. I stąd się mówi ,,mieszkać w domu jak w hotelu". Jest się w nim tylko gościem z braku czasu na bycie w nim.

      Usuń
  3. Dla mnie dom, to najpiękniejsze miejsce. Tam moje serce się uspokaja, myśli wyciszają. W domu ogrania mnie błogość i szczęście. Kocham swój dom. To są te cztery ściany, w których czuję się komfortowo i bezpiecznie. Jakoś tak zawsze się składało, że każdy mój kolejny "dom" (a ten jest moim trzecim) był dla mnie właśnie takim miejscem... najlepszym, najukochańszym...

    OdpowiedzUsuń
  4. Dom jest dla mnie miejscem ciszy i spokoju. To bardzo ważne cechy, które poza nim bardzo ciężko osiągnąć, dlatego drażni mnie kiedy np. jakiś sąsiad rozpoczyna remont. W domu tworzę. Maluję i piszę, czasami śpiewam i się nagrywam.
    Odwrotnie do cytatu, za dom nie uważam miejsca rodzinnego, w którym są dzieci, bo to idzie w odwrotną stronę do wyżej wymienionego.
    Dom to miejsce, w którym mogę się też wyspać.
    Lubię do niego wracać z wojaży, mówię o nim, że to moja baza wypadowa, ale że hotel, to nigdy. Przecież nie mam tu obsługi hotelowej. ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dom to dom i koniec dla mnie. Chociaż są osoby, które na przykład pracują na zmianach 12 czy 24 godzinnych i w swoim domu są jak goście właściwie.

    Kiedyś może przyjść taki moment, że przeprowadzka będzie opcją (dobrze jakby nie była przymusem).

    Na razie poznaliśmy wyrzucając w nowym miejscu śmieci jednego sąsiada, ciężko coś napisać po paru minutach rozmowy na ogólne tematy.

    Pozdrawiam!
    https://mozaikarzeczywistosci.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja zawsze byłam raczej domatorką, więc dom kojarzy mi się z azylem i bezpieczeństwem. Chociaż ostatnimi czasy bardzo sobie cenię chwile spędzone poza nim jako odskocznię od całodobowej opieki nad chorą Mamą. A mój dom jest dla mnie tym bardziej ostoją, że mieszam w nim od urodzenia, więc pełno wspomnień snuje się po kątach. I mam szczęście do dobrych sąsiadów, a to też bardzo ważne.
    Uściski
    Małgosia X

    OdpowiedzUsuń
  7. Ludzie są różni, jedni bardzo przywiązują się do swojego miejsca zamieszkania. Mogą nawet mieszkać sami, ale chcą mieć własny kąt, do którego zawsze mogą wracać, gdzie mogą czuć się swobodnie, gdzie odpoczywają. Są też ludzie podróży, którzy często się przeprowadzają, nie przywiązują wagi do miejsca. Mogą mieć dom rodzinny, do którego chcą wracać, a mogą w ogóle nie czuć przywiązania do żadnego miejsca. Podobnie może być albo nie musi to przywiązanie do ludzi, rodziny. Ja w sumie nie wiem którym typem jestem. Mieszkam całe życie w jednym miejscu, czasem mam ochotę uciec.

    OdpowiedzUsuń
  8. Dom to przede wszystkim ludzie, którzy tam mieszkają. Bez nich dom nie byłby domem, a tylko budynkiem
    Z propozycji audiobooków na pewno skorzystam
    Pozdrawiam serdecznie z moich zielonych stron

    OdpowiedzUsuń
  9. Nr 7 chyba nie dokończyłaś, chochlik.
    Dom to azyl, miejsce relaksu, bezpieczne i miłe sercu, gdzie zawsze chętnie się wraca...
    jotka

    OdpowiedzUsuń
  10. Dom to miejsce do którego zawsze chętnie się wraca.
    Stokrotka

    OdpowiedzUsuń
  11. Dom to hotel? Tak, dla ludzi którzy tylko w nim śpią i wracają wieczorem, bo trzeba się gdzieś przespać. Znam takie osoby. Dla mnie dom to rodzina, bezpieczeństwo, wspomnienia. Nasz dom zbudowali moi dziadkowie z myślą o potomkach. Jestem im za to bardzo wdzięczna. To moje miejsce na ziemi, tu czuję się najlepiej i nie wyobrażam sobie mieszkać gdzie indziej. O nasz dom dbam, wkładam w niego swoje serce i to się chyba czuje :) Nikt z domowników nie traktuje go jak hotel, a moja najmłodsza córcia często mówi "Wszędzie dobrze, ale w naszym domku najlepiej" :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Dom to miejsce, w którym czujemy sie bezpiecznie, dobrze, gdzie doświadczamy chwil i radosnych i smutnych, ale zawsze chcemy tu wracać. Pozdrawiam 🙂 Penelopa

    OdpowiedzUsuń
  13. My mamy tabliczkę z napisem: DOM - to tam, gdzie choćby pod gołym niebem LUDZIE są RAZEM :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Witam serdecznie ♡
    Myślę, że każdy może mieć inną definicję słowa "dom". Dla mnie jest to miejsce, gdzie czuję się bezpiecznie, gdzie mogę odpocząć, gdzie mam swój kąt i gdzie bliskie memu sercu rzeczy. Sama dużo czasu spędzam w domu i przed nim (np. w ogródku) :) Cudowne polecajki! Chętnie poznam bliżej te tytuły :)
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
  15. Dla mnie Dom to przytulny kącik w urokliwym miejscu - niechby ciasny ale własny

    OdpowiedzUsuń
  16. Dom jest tym wszystkim, co napisałaś. Nie ma jednej definicji. Tak samo nie można opisać czym jest szczęście. Dla mnie dom powinien być szczęśliwym miejscem. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  17. Chyba najważniejsza definicja to miejsce , gdzie czujesz się dobrze.. pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  18. Dom rzeczywiście powinien być schronieniem... "Nina i Józef" bardzo w moim stylu :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Dziękuję za wszystkie szczere komentarze🌼💖🤗

    OdpowiedzUsuń
  20. Dla mnie dom jest przede wszystkim miejscem, w którym czuję się bezpiecznie i komfortowo. To jest przestrzeń, która stanowi moje schronienie, moje własne "gniazdo". Dom to nie tylko budynek, ale także ludzie, których kocham i z którymi dzielę ten wspólny przestrzeń. To jest miejsce, do którego z radością wracam po trudach dnia. Ważne jest, abyśmy dbali o nasz dom, zarówno w sensie materialnym, szanując mienie, jak i w sensie emocjonalnym, budując harmonijne relacje z innymi mieszkańcami. Dom jest również miejscem, które kojarzy mi się z poczuciem tęsknoty, gdy jestem z dala...

    OdpowiedzUsuń
  21. Dom to z jednej strony ludzie i zarazem miejsce, gdzie jest nam dobrze, gdzie czujemy się bezpiecznie. Zainteresowały mnie książki Marka Stelara. Pozdrawiam najserdeczniej Kochana. Buziaki

    Kasinyswiat

    OdpowiedzUsuń
  22. Dom powinien kojarzyć sie z ciepłem i bezpieczeństwem, ale czy tak zawsze jest ?

    OdpowiedzUsuń
  23. Dla wszystkich spełnienia marzeń i szczęścia !🍾🍷🥳
    កីឡាបាល់ទាត់

    OdpowiedzUsuń