środa, 2 października 2019

Kalendarz ogrodowy na październik

      Kochani!
Już jesień, zatem pora zadbać o kwiaty w mieszkaniu i ogrodzie.

"Gdy w październiku ciepło chadza, w lutym mrozy naprowadza".
"W październiku, gdy liść z drzewa niesporo opada, późną to wiosnę zapowiada".
"Gdy październik ciepło trzyma, zwykle mroźna bywa zima".
"Jaki październik, taki marzec, doznał tego niejeden starzec".

Dziś skupię się na ogródku, balkonie.
W październiku mamy już chłodne noce i poranki, zatem warto  przyjrzeć się kwiatom.
Sadzimy w ogrodzie byliny oraz trawy ozdobne. 
Rozmnażamy byliny, a sadzonki z wierzchołkowych części pędów zdążą jeszcze dobrze ukorzenić się przed nadejściem zimy.
Liści w ogrodzie nie grabimy (tylko te z trawnika) będą kryjówką dla zwierząt dla pożytecznych jeży.
W ogrodzie sadzimy byliny tj: konwalie, dąbrówkę rozłogową, przywrotnik, fiołki wonne i motylkowate, żagwin, smagliczka skalna, floks szydlasty, ubiorek wiecznie zielony, rogownica, barwinki, astry alpejskie, macierzanka, zawciąg.

/ funkia /

Październik, to dobry czas  na sadzenie drzew, krzewów ozdobnych i owocowych. A także ich przycinanie.
Wrażliwe na mróz krzewy: hortensje, powojniki obsypujemy u nasady ziemią lub korą do wysokości 20-40 cm- kopczykujemy.

/ róża wielokwiatowa /

Siejemy rośliny jednoroczne, które zakwitną w przyszłym roku: czarnuszkę, chabry, eszolcje, kosmosy, ostróżki, gipsówki, maki lekarskie, nagietki,  dimorfoteki, smagliczka nadmorska, ubiorek.
Do połowy października wysadzamy do gruntu cebulki: czosnków ozdobnych, kosaćców cebulowych, cebulic, szafirków, śniedków, przebiśniegów, tulipanów,  bulwki krokusów oraz iksji

/ lilia azjatycka /

Przykrywamy je 2–4 centymetrową warstwą kory lub torfu.
Wykopujemy cebule roślin, które nie zimują w gruncie, tj: eukomisy, tygrysówki pawiej, frezje, fiołki alpejskie, tritonie, sprekelie, weltheimie
A po pierwszych przymrozkach czas wykopać:  begonie bulwiaste, pacioreczniki- kanny. 


/ dalie miniaturki /

Gdy przeschną, umieszczamy je w skrzynkach i przysypujemy torfem lub korą. Przechowujemy w chłodnych i ciemnych pomieszczeniach.
Rośliny dwuletnie: malwy, dzwonki, naparstnice, bratki warto dobrze podlać, a po pierwszych przymrozkach okryć gałązkami iglaków, suchymi liśćmi lub agrowłókniną.

 / goździk brodaty  /

Opróżniamy i oczyszczamy skrzynki balkonowe.  
Przed pierwszymi przymrozkami zabieramy ciepłolubne rośliny do domu. 
Zimę w odpowiednim pomieszczaniu muszą spędzić: fuksje, pelargonie, datury, lantany, oleandry, ołowniki, uczepy, wawrzyn szlachetny,  sundaville, bugenwille.

/ koleusy /

Rośliny  przenosimy do mieszkania lub piwnicy.
W okresie jesienno-zimowym kwiatów  domowych nie nawozimy, zmniejszamy podlewanie, 2 razy lub tylko raz w tygodniu, inne jeszcze rzadziej.
Nadchodzi okres spoczynku zimowego i zapotrzebowanie roślin na wodę maleje.

/ Echinocactus grusonii /

Tak jest z kaktusami, nie podlewamy.
A, jak u Was jest w ogrodzie, na balkonie, tarasie, kwitnąco i kolorowo?
U mnie jeszcze barwnie:)
O roślinach pokojowych w osobnym poście będzie.
Pozdrawiam serdecznie i słonecznie na kolejne miłe jesienne dni:)
Dziękuję za Waszą obecność i regularne komentarze:)
Wszystkie zdjęcia są mojego autorstwa, a kwiaty z mojego ogrodu, balkonu. 

 
/ smacznego /

do posłuchania- klik

 /ognik szkarłatny /

Cytat na jesień:

"Budząc się rano, pomyśl jaki to wspaniały skarb żyć, oddychać i móc się radować". 
 Marek Aureliusz 

/ aster krzaczasty biały /

40 komentarzy:

  1. Piękne roślinki Morgano.:) Pozdrawiam serdecznie.:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękne zdjęcia i dużo cennych podpowiedzi. Dziękuję Morgano! Faktycznie już czas poprzenosić rośliny, zadbać o to, by na wiosnę znów mogły cieszyć oczy. I na sadzenie pora przyszła. I zakupy cebulkowe. Tak, dobry jesienny czas. Wszystkiego dobrego!

    OdpowiedzUsuń
  3. WOW! Jakie piękne kwiaty! Nawet nie wiedziałam, że one tak się nazywają. Pozdrawiam!^^

    OdpowiedzUsuń
  4. Och kochana, prawdziwa z Ciebie skarbnica wiedzy, gdybym miała ogród na pewno te wszystkie rady byłyby bezcenne. Na razie ciesze się roślinami domowymi w doniczkach, w pracy dziś zasadziłam do ziemi sadzonki z odmładzanych roślin.
    Na pewno masz talent ogrodnika, bo wszystkie Twoje okazy są przepiękne!

    OdpowiedzUsuń
  5. Piękne motto, bardzo życiowe! A w ogródku już działam, choć ten mój jest niewielki i nie muszę się dużo napracować:)
    Twoje kwiaty cudne, widać, że poświęciłaś im dużo serca i pracy:)
    Dzięki za kawusię i placek - były smaczne:) Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  6. No proszę, ile potrzebnej wiedzy. :)))

    Nie mam ogrodu, nie znam się, ale lubię czytać.
    W domu tylko storczyki, zamiokulkasy i draceny,
    czyli te, co nie wymagają szczególnej pielęgnacji. :)

    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  7. Kwiaty wspaniałe, może kiedyś ja się takich doczekam. Bardzo przydatny kalendarz ogrodowy, przynajmniej dla mnie. Przypomina mi o czynnościach, które muszę wykonać w ogródku. Serdeczne pozdrowienia znad sztalug malarskich przesyła Krysia

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie mam ogródka,nie mam balkonu.Mam dwa kwiaty w doniczce.

    OdpowiedzUsuń
  9. Piękne rośliny, ja powinnam zrobić porządek na balkonie☺

    OdpowiedzUsuń
  10. Ania z Zielonego Wzgórza mawiała że to wspaniale że jest październik... uwielbiam i Anię i październik :) dobranoc

    OdpowiedzUsuń
  11. Zastanawiam się kiedy zdjąć kaktusa z balkonu. Nie mam też go gdzie trzymać, bo w mieszkaniu względnie ciepło, a w piwnicy... jeszcze cieplej. Zimą jest ogrzewana. Nie posiadam niestety przeszklonej werandy czy balkonu, a szkoda. Mam jeszcze kapturnicę do przezimowania i terrarium z mięczakami i nie mam pojęcia jak im zapewnić chłód na zimę.

    OdpowiedzUsuń
  12. Już posadziłam kilka krzewów i drzew, bo w tym roku sporo mi wypadło z powodu suszy, ale też klęski urodzaju- śliwy.
    U Ciebie zawsze piękny ogródek 🙂
    Serdeczności:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Widzę,że jesień u Ciebie pracowita. Nie mam ogródka, nigdy nie miałam, dlatego jakby te wszystkie prace oraz działania z tym związane sa mi obce.
    Mam za to kwiatki w domu dzięki czemu jest przytulnie i zielono :-)

    Cieplutko Cie pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
  14. Pracowicie, wiesz wszytko co i jak, podziwiam. Ja niestety nie mam dobrej ręki do roślin, ale kocham podziwiać kwiaty. Jest u Ciebie naprawdę pięknie :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Jak pięknie i kolorowo :) Kocham kwiaty, ale niestety nie mam swojego ogrodu. U mnie na balkonie jest za to wrzosowo, a w domu bardzo zielono, bo kwiatów mam mnóstwo :)). Uściski kochana i zapamiętuję to mądre motto!:)

    OdpowiedzUsuń
  16. ..przepiękne masz kwiaty Morgano! <3 ..śliczne zdjęcia!..
    ..świetny post, w którym można się tak wiele dowiedzieć o pielęgnacji i hodowli kwiatów.. ✽✿✾❀
    ..bardzo lubię kwiaty i mam kilka w domu, zieleń jest cudowna! ❤❤

    ..pozdrawiam najserdeczniej i ściskam mocno, dziękuję za dobre rady, które się na pewno przydadzą (❛ ‿ ͡❛)

    OdpowiedzUsuń
  17. Piękne roślinki i cenne rady. Dobrze,że mi przyppmniaś o cebulkach tulipanów,ktòre muszę jeszcze wsadzić do gruntu.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  18. Jesień to też miesiąc, kiedy ja zaczynam się hibernować, więc na działce mnie nikt nie uświadczy ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. marcinki, zimowity,chryzantemy - kwiaty jesieni.Bardzo lubię. i winobluszcz, gdy się czerwieni.

    OdpowiedzUsuń
  20. Na mojej działce już coraz smutniej, chociaż ciągle kwitną kwiaty...
    No i winobluszcz czerwony...

    OdpowiedzUsuń
  21. Morgano, ponieważ ja zupełnie nie kwiatowa, poczęstuję się ciastem, które wyglada bardzo smakowicie i nacieszę Twoimi roślinami. Mój balkon pusty, ale w okolicy pieknie kwitną różne rośliny, których nazw nawet nie znam. Rozpoznaję tylko np. lagerstremię indyjską.
    Pozdrawiam cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Hmmm... znów jakoś nie mój temat. Chociaż same kwiaty doceniam i lubię w otoczeniu ich towarzystwo.

    Ja sport oglądam właściwie jak coś jest interesującego. Na bieżąco nie jestem ze wszystkimi dyscyplinami.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  23. piękne zdjęcia, cudowna przyroda, aż chce się tam być :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam na moim blogu!
      Dziękuję za odwiedziny, zapraszam jeszcze🌺🤗

      Usuń
  24. Bardzo ciekawy te kalendarz ogrodowy Morgano 😃 Miło popatrzeć na te kwiaty. Dobrze się znasz na temacie. Bardzo lubię astry. Przesyłam serdeczności 😃

    OdpowiedzUsuń
  25. Na razie to długa droga z tym stażem, jednak szanse są jakieś.

    Dzięki i tak. :)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  26. Ja uwielbiam kwiaty, ale nie mam do nich ręki :( dlatego żadnych nie "hoduje" jedynie podziwiam cudowności innych :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Zgadzam się, Frida należała do naprawdę zacnych kobiet, tyle przeszła, a jednak właściwie do końca była sobą, mocna mimo przeszłości.

    Film oglądałem bardzo dawno temu, coś niecoś pamiętam jeszcze.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  28. Ale cudowne kwiaty, bardzo ładnie kwitną i niesamowicie wyglądają.
    A cytat bardzo lubię :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Tak, jesień się już rozgościła wszędzie:) Tyle praktycznych rad, które już wkrótce mnie także się przydadzą:))) Serdecznie pozdrawiam:)
    Ps. Zajrzałam tu od IwonyZmyślonej:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj na moim blogu!
      Zapraszam na kolejną wymianę myśli, serdeczności przesyłam 🏵️🙋

      Usuń
  30. Jak ja nie lubię już pracować w ogrodzie w październiku. Zimno mi i mam ogrodowego ,,niechcieja,, Tak mam od zawsze:)) Wiosną, to aż mnie łapki swędzą, tak mnie ciągnie do ogrodu, a jesienią, wprost odwrotnie. Ale mus to mus, jesienią pracy jest mnóstwo i sama się nie zrobi. Jeszcze trochę i trzeba będzie powycinać przekwitnięte rośliny, a będzie tego kilkanaście taczek. Ale to za chwilę, na razie jeszcze są zieloniutkie i piękne :)
    Bardzo ciekawe przysłowia :)
    Pozdrawiam ciepło, Agness:)

    OdpowiedzUsuń
  31. Kochani!
    Wszystkim pięknie dziękuję za pozostawione komentarze na temat:)
    Ból i drętwienie dłoni nie pozwalają na częste pisanie, wybaczcie!

    OdpowiedzUsuń
  32. Piękne te Twoje kwiecie...
    Wśród kwiatów odpoczywam. Niestety nie mam ogródka, tylko kwiaty na balkonie.
    Moc pozdrowionek!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kolory, zapachy kwiatów są promyczkiem, uśmiechem na smutny dzień lub jesienną szaruge🌺🏵️🌼
      Milutko pozdrawiam🤗❤️

      Usuń
  33. Ciesz się, że słońce zwycięża słotę
    i świat jak jabłko w dłoniach trzyma.
    Bowiem po dniach jesieni złotej
    nadejdzie skuta srebrem zima.
    Witaj jesiennie
    Tak pora pomyśleć o naszych roślinach ogrodowych i balkonowych. Natura powoli przygotowuje się do zimowego snu. Czas zabrać się wiec do roboty.
    Ale jak znajdziesz chwilę, to rozejrzyj się dookoła i zaprzyjaźnij z rudowłosą Pani Jesienią. Za chwilę bowiem zacznie rozpaczać, że nadchodzi jej najstarsza siostra.
    Pozdrawiam szumem szeleszczących liści

    OdpowiedzUsuń
  34. Sliczne Twoje kwiaty Morgano i bardzo cenne informacje ogrodnicze ! U mnie... jak po dwóch nocach - 6 stopni opadły liście winobluszczu zrobiło sie smutniej ! Szkoda , ze tak szybko...Oczywiście zostało coś nie coś , co cieszy oko. Skorzytam z Twoich podpowiedzi i jutro kupie nasiona czarnuszki. Nie wiedziałam , ze teraz sie ja sieje..
    Pozdrawiam Cię serdecznie z mojej krainy...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam skorzystanie z porad, to ostatni dzwonek na siew jednorocznych roślin na🌺

      Usuń