piątek, 15 czerwca 2018

Honorowe Oddawanie Krwi- darem serca!

     Witam pięknie na moim blogu wszystkich miłych gości:)
Poruszam, po raz kolejny, bardzo ważny w okresie letnim temat.
Wczoraj, tj. 14 czerwca  przypadał Światowy Dzień Krwiodawcy.
Piszę o tym fakcie nie bez powodu. Mój Mąż jest honorowym krwiodawcą od ponad 39 lat. W sumie oddal prawie 65 l pełnej krwi.
Jestem dumna i szczęśliwa, że pomógł bezinteresownie bardzo wielu osobom, tym bardziej, że ma rzadką, wciąż potrzebną i brakującą grupę krwi.
O tym, że krew jest potrzebna i niezbędna do życia, wie każdy. Zwłaszcza w okresie wakacyjnym, kiedy notuje się najwięcej wypadków.
A teraz parę słów wyczytanych na temat:

"Krew jest najczęściej podawanym lekiem, który ratuje zdrowie i życie ludzkie. Stabilność polskiego systemu krwiodawstwa i odpowiednie rezerwy KRWI, to bezpieczeństwo nas wszystkich. Krew może być potrzebna w każdej chwili każdemu z nas lub naszym bliskim. Płynąca w żyłach i tętnicach jest źródłem sił życiowych u każdego człowieka już od momentu poczęcia. Jest żywą tkanką złożoną z komórek - krwinek czerwonych, białych i płytkowych, które zawieszone są w części płynnej krwi zwanej osoczem. Krew jest całym światem samym w sobie. Jej składniki tworzą wysoko-rozwinięty system obronny i transportowy, od istnienia, którego zależy nasze życie i zdrowie. Krew to życiodajna płynna tkanka składająca się z:krwinek czerwonych (erytrocyty), krwinek białych (leukocyty), płytek krwi (trombocyty), osocza (plazmy).A jaką funkcję pełni krew?Krwinki czerwone zaopatrują tkanki w tlen, w składniki energetyczne, mineralne, witaminy, hormony; oczyszczają organizmu ze zbędnych produktów przemiany materii (np. CO, mocznik i przenosi do płuc i innych narządów wydalających jak nerki, skóra; termoregulacja - przenosi ciepło z miejsc gdzie się go wytwarza najwięcej np. wątroba, mięśnie i przenosi do skóry, gdzie produkcja jest mniejsza niż utrata. Zaś krwinki białe rozpoznają i niszczą szkodliwe wirusy i bakterie; płytki krwi wstrzymują krwawienie ran. Krew jest potrzebna codziennie, w dużych ilościach, ponieważ jest bezcennym lekiem, którego mimo wielu prób i postępu w nauce nie udało się wytworzyć syntetycznie. Jest niezbędna nie tylko ofiarom wypadków, ale także cierpiącym na szereg poważnych chorób. Przetaczana podczas transfuzji lub podawana w postaci przetworzonych preparatów, pozwala ratować życie i zdrowie. Pytanie, dlaczego krew jest czerwona? Czerwona barwa krwi pochodzi od erytrocytów, czyli czerwonych krwinek, zawierających w sobie barwnik - hemoglobinę. Substancja ta łączy się z tlenem w płucach (hemoglobina utleniona, barwa krwi jest wtedy jasnoczerwona) a oddaje go we wszystkich tkankach i narządach (KREW pozbawiona tlenu ma barwę ciemnoczerwoną). Po odłączeniu tlenu, hemoglobina odtleniona trafia do płuc, gdzie ponownie wiąże się z tlenem. Dorosły człowiek posiada ok. 5 - 6 l krwi. Jednorazowo dawca, mężczyźni nie częściej, niż  6 razy do roku, a kobiety nie częściej, niż 4 razy.
Oddajemy jednorazowo 450 ml krwi, czyli mniej niż 10 % swojej krwi. Mamy następujące grupy krwi: "O”, „A”, „B”, "AB"- Rh + i Rh-".

Pamiętajmy zatem, o tych ludziach którzy pomagają innym: oddając krew, szpik kostny, organy do przeszczepu.  
Najcenniejszy dar życia-KREW ! szanujmy ich pomoc i oddanie.
Nie wiadomo, czy nam nie będzie potrzebne kiedyś wsparcie honorowego krwiodawcy.
Pozdrawiam serdecznie:)
Bardzo przepraszam, że nie odpowiadam na Wasze komentarze.
Moje ręce, nadgarstki, łokieć są w coraz gorszym stanie. Muszę je oszczędzać.
Czekam ze skierowaniem na kolejne badanie w kierunku zespołu cieśni nadgarstka. Być może czeka mnie operacja.
Kochani!  przed nami urlopy, wakacje, podróże.
Mam pomysł- może wymienimy się pocztówkami z naszych wyjazdowych miejsc? co Wy na to?
Piszcie proszę w tej sprawie na e-maila.
Tak mam od dłuższego czasu z Beatką-Becią. Dziękuję Ci kochana za nieostającą o mnie pamięć:)
Z ostatniej chwili: powoli odliczamy czas do meczu, powodzenia Chłopcy!



słucham sobie "Hollywood Vampires", vocals Johnny Depp- klik

Motto do zapamiętania:

"Tylko ci, nauczyli się potęgi szczerego i bezinteresownego wkładu w życie innych, doświadczają największej radości życia- prawdziwego poczucia spełnienia".
Tony Robbins 

12 komentarzy:

  1. Piękna inicjatywa. Podziwiam ludzi, którzy to robią. Gdybym mogła - chętnie bym oddała.
    Jestem dumna z Twojego męża.

    OdpowiedzUsuń
  2. W ostatnim czasie miałam kilka toczenia. Jestem pełna podziwu i wdzięczność dla wszystkich, którzy dzielą się tym cennym darem.

    Dbaj o siebie i oszczędzaj rękę.
    Serdeczności:***

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję za wizytę u mnie. To jest bardzo dobry post o oddawaniu krwi. Niestety ja byłem dwa razy w życiu chory na żółtaczkę zakaźną i krwi oddawać nie mogę. Kiedyś dużo krwi oddawali żołnierze poborowi. Za oddanie krwi była przepustka.
    Pozdrawiam serdecznie Vojtek

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękny, ważny post. Wyrazy wielkiego szacunku dla Męża.
    Pozdrawiam ciepło:)
    Ps. dziękuję za aktualizację mojej strony :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Byłam kiedyś oddać krew dla kogoś, ale okazało się, że nie mogę, bo mój organizm nie toleruje większych pobrań. Po wylaniu ze mnie około szklanki krwi, zrobiłam się sino koperkowa, aż cud że nie straciłam przytomności.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja tez nie mogę, tym bardziej podziwiam i szanuję tych, którzy mogą i przede wszystkim chcą!
    Ni odpisuj, tylko ciesz się, że nie jesteś sama i odpocznij. Może letnia pogoda też przyniesie odrobinę ulgi.
    Pozdrawiam, MBI

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo podziwiam osoby oddające krew, która później ratuje innym życie. To najcenniejszy dar, który można dać drugiemu człowiekowi.
    Morgano życzę dużo zdrówka :)

    OdpowiedzUsuń
  8. No, a cola i czekolady też się przydadzą ;)) Przynajmniej Koleżanka Małżonka zawsze dostawała...

    OdpowiedzUsuń
  9. Szacun dla Twojego męża i wszystkich krwiodawców. Kiedy potrzebowałam krwi, mój mąż poprosił swoich kolegów i stawili się jak jeden mąż. Byłam im bardzo wdzięczna. Sama nie oddaję, bo całe życie jestem na progu anemii. Zdrowia życzę. Oby stan ręki się poprawił.

    OdpowiedzUsuń
  10. Wielki podziw dla Twojego męża. Warto jest pomagać i ratować innym ludziom życie.

    OdpowiedzUsuń
  11. Kochani!
    W imieniu swoim i Męża dziękuję za ciepłe, miłe słowa:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Wspaniałe odznaczenia Honorowego Krwiodawcy, podziwiam. Sama też krew oddają. Warto.

    OdpowiedzUsuń