niedziela, 13 stycznia 2013

Kwitnący post- Saintpaulia

   Witam pięknie na moim blogu:)
Za oknem śnieżnie, mroźno, zimowo, a u mnie dzisiaj kolorowo i kwiatowo, dla odmiany. Choć taką zimę akurat lubię :)
Pisałam już na swoich wcześniejszych blogach, o tym wdzięcznym kwiatuszku, ale dla przypomnienia, dla nowych osób- słów parę.
Sępolia, Saintpaulia, Fiołek afrykański, to wiecznie zielona roślina 
pokojowa, bylina.


Należy do rodziny  ostrojowatych. Obejmuje 12 gatunków, z których wszystkie występują we wschodniej Afryce u podnóża gór Usambara. Pokrywa tam duże powierzchnie, jako składnik cienistego podszycia dżungli.
Fiolek afrykański został odkryty w 1892 r. przez W.von Saint-Paul-Illaire.


Dzięki hodowcom oraz ich długoletniej pracy powstało mnóstwo odmian i kolorów fiołków. Skala barw obejmuje od odcieni czerwieni, poprzez róż, niebieski, do bieli. Istnieją mieszańce wielobarwne, pojedyncze lub kędzierzawe, faliste, a także pełne.
Stanowisko dla tych roślin powinno być jasne, osłonięte od bezpośredniego, ostrego słońca. Raczej zacienione. Doniczki najlepiej jest postawić na oknie wschodnim lub zachodnim.
Fiołek kwitnie przez cały rok, dzięki odpowiedniej pielęgnacji.


Starsze rośliny możemy rozmnażać przez podział lub  sadzonki liściowe. Oddzielamy wówczas od nasady dojrzałe, nie stare, liście. Skracamy ogonki do 4 cm, sadzimy po kilka do doniczek lub mis.
Dobrym podłożem jest to składające się z piasku i torfu  1:3. Kiedy wytworzą się korzenie, sadzimy osobno już każdą roślinkę do doniczki o śr. 10-11 cm. Wtedy podłożem powinna być ziemia liściowa pomieszana z torfem i piaskiem.
Woda do podlewania musi być nie za zimna, najlepiej o temp. pokojowej. Nigdy nie polewamy po liściach !
Najlepiej wlewać wodę na podstawkę.


Listki zakurzone odświeżamy przy pomocy miękkiego pędzelka.
Nie należy zbyt silnie nawozić fiołków.  W lecie, co 6- 8 dni, a zimą 8- 14.
Sępolie są narażone na choroby, przede wszystkim grzybowe. Sprzyjają temu wilgoć i zbyt niska temperatura. Gniją korzenie i liście.
Czasem atakują wełnowce i  tarczniki.
Zawsze usuwamy chore części rośliny, obrywamy listki.
Ja do fiołków wracam z sympatią, sentymentem po latach. Kiedy mam ich dużo, po prostu je rozdaję. Mija czas i nabywam nowe roślinki. Tak jest właśnie teraz.
Zachęcam wszystkim do uprawy tych pięknych, nieskomplikowanych w uprawie kwiatów.
Odpowiednia troska przyczyni się do licznego kwitnienia i szybkiego wzrostu Saintpauli.


Pozdrawiam serdecznie wszystkich miłośników roślin pokojowych:)
Życzę pomyślnego tygodnia i dużo zdrówka:)

Cytat na dobry tydzień :

 "Być radosnym, dobrze czynić i wróblom pozwolić ćwierkać- to najlepsza filozofia".
Jan Bosko

14 komentarzy:

  1. Witam ! ale się przyjemnie zrobiło kwiaty można zawsze i wszędzie dać zawsze będa na czasie piękne sa te fiołki a odmian pokazałaś mnóstwo serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie mam fiołków w domu ale przyciągają mój wzrok w kwiaciarniach. Bardzo wdzięczny i sympatyczny kwiatek. Widuję farbowane i te nie sa najpiękniejsze. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Fiołki afrykańskie są bardzo wdzięczne. Patrząc na Twoją kolekcję od razu jest przyjemniej. Wiosenniej.
    Są łatwe w rozmnażaniu i pozyskiwaniu. W mym posiadaniu była duża kolekcja.
    Niestety podczas któregoś urlopowego wyjazdu, przez nieostrożność została zniszczona.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Podobno łatwe w uprawie ale ja do nich ręki nie mam(-;

    OdpowiedzUsuń
  5. Wdzięczny w uprawie i piękny kwiat, chociaż swojego fiołka przelałam i straciłam :((( A miałam go blisko dwa lata i tak nieopatrznie postąpiłam. Pozdrawiam :))

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam wszystkie kwiaty, nawet mlecze, ale u mnie słabo rosną, kopciuch paskudny jestem. Uściski Morgano.

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam takiego w domu. Pieknie kwitnie

    OdpowiedzUsuń
  8. Też mam coś takiego w domu. Tkwi gdzieś tam w tym gąszczu na parapecie. Czekam tylko, kiedy w tym lesie pokaże się jakaś zwierzyna i zaczną się wałęsać myśliwi. Trzba będzie kiedyś zrobić tam porządek, powyrzucać drwali, leśników, grzybiarzy i jelenie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja, my tez miło pozdrawiamy:) Jak na razie zdrowy jestem jak byk i mam nad energię:)
    To jeśli chodzi o Twój komentarz u mnie.
    Za zima nie przepadam. Pracuję w branży samochodowej. I trzeba odśnieżać!!!!!!!!!!!!
    Nowe autka dla klientów a potem salonie wycierać wielkie kałuże po śniegu")
    Lubie kwiaty, ale mam ich mało w domu.
    Vjtek

    OdpowiedzUsuń
  10. Piękne kolory. Ten niebieski taki nasycony:)Mam jedną sępolię blado-fioletową. Trzyma się dzielnie już kilka dobrych lat :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Pozdrawiam serdecznie wszystkich miłośników roślin, dziękuję za komentarze ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Trochę idziesz na łatwiznę, wszystkie komentarze załatwiając jedną odpowiedzią. Kiedy kwiaty cięte, dostawane z rzadka, krótko stały w wazonie,zaczęła prosić ofiarodawców o kwiaty doniczkowe, jednak nikt fiołka alpejskiego mi nie przyniósł. Osobiście bardzo lubię cyklameny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niesprawiedliwie mnie oceniasz!
      Nie zawsze miałam czas lub dobre samopoczucie fizyczne, aby odpisywać!
      A po za tym pisanie bloga, to nasz osobisty świat i tutaj sami sobie ustalamy swoje zasady.
      Szanujemy odwiedzających, komentujących i powinno być z wzajemnością!
      Nie ma obowiązku odpisywać, skoro nasz tekst-post jest już wyrażaniem naszego zdania!
      Blog, to nie dialog, toczący się non stop.

      Usuń