poniedziałek, 18 marca 2024

Wolność, czym jest?

   Kochani!
Na początku dziękuję z serca wszystkim, którzy pamiętali o moich imieninach💖😊
Dzisiejszy temat zaczerpnęłam z książki mojego ulubionego Mistrza duchowego ks.Piotra Pawlukiewicza, pt."Droga do wolności. Wskazówki na każdy dzień".
Wydawnictwu Znak dziękuję za egzemplarz recenzencki📗📖💚

Jak zawsze, ks. Pawlukiewicz podaje przykłady z własnego życia oraz wybiera odpowiednie fragmenty z Ewangelii.
Mądrości, które wyczytałam, pomagają mi zrozumieć wiele kwestii, tych religijnych przede wszystkim.

A czym dla nas jest wolność?
Najpierw określenie w/g PWN:

"Wolność, 
jedno z podstawowych pojęć politycznych, mające również odniesienia filozoficzne, religijne i ekonomiczne.
W najprostszym ujęciu wolność opisuje sytuację braku zewnętrznego przymusu; taki sens pojęcia wolność podjęła i wykorzystała przede wszystkim myśl liberalna, której celem było stworzenie systemu wolności przez wyeliminowanie przymusu w dziedzinie moralności i religii (J. Locke), ekonomii (A. Smith, F. Bastiat), a następnie także z polityki i obyczajów (J.S. Mill). W innym znaczeniu ukształtowanym w starożytnej Grecji (m.in. przez Arystotelesa) wolność była łączona z pojęciem obywatelstwa i prawem do pełnego uczestniczenia w życiu politycznym".

Powracając do w/w książki, to ks. Pawlukiewicz pisze tak:
"Wolność jest pierwsza nawet przed miłością, bo żeby prawdziwie kochać, trzeba być wolnym".

Wolność, to dla mnie samostanowienie o samej sobie. 
To kiedy rano wstaję, co w danej chwili robię, czym się zajmuję w tzw. wolnym czasie, jakie mam pasje, zainteresowania.
Wolność, to stałe zatrudnienie (dla niektórych, ja już jestem na emeryturze), bo zapewnia niezależność finansową, stabilność życiową.
Wolność, to spokój i bezpieczeństwo.
Wolność, to podróżowanie, zwiedzanie świata.
Wolność, to oswobodzenie się, izolacja od toksycznych ludzi.
Wolność, to mogę, ale nie muszę!
Dwa przykłady wolności- według moich koleżanek.
Dla pierwszej wolność, to min. możliwość bez presji, wypalenia w swoim mieszkaniu, od czasu do czasu papieroska.
A druga o wolności mówi tak:"to przestrzeń dla samej siebie, brak zobowiązań, każdego dnia wygospodarowane 10 min.".
A dla Ciebie, czym jest wolność?
Proszę bardzo bez wstawek politycznych!
Pozdrawiam wszystkich czytających, komentujących bardzo słonecznie i życzę tylko dobrych dni 😊💚🍀🌞🌷☕

                                Cytat do zapamiętania:

"Nie narzekaj na bałagan po imprezie, bo to znaczy że masz przyjaciół…
Nie narzekaj że płacisz podatki, bo to znaczy że masz zatrudnienie…
Nie narzekaj na trawnik który musisz skosić, bo to znaczy że masz dom…
Nie narzekaj że masz za ciasne spodnie, bo to znaczy że masz co jeść…
Nie narzekaj na rachunek za ogrzewanie, bo to znaczy że miałeś w zimie ciepło…
Nie narzekaj na stos ubrań do prania, bo to znaczy że Twoja rodzina jest blisko…
Nie narzekaj na budzik który odzywa się tego ranka, bo to oznacza że żyjesz…!".
                                   ks. Piotr Pawlukiewicz

/ciekawy mural w Chrzanowie, hołd dla zespołu Sztywny Pal Azji/


Kącik z ciekawą książką📚📘📗📒📖
Dzięki Wydawnictwu Fronda- dziękuję pięknie💝 miałam przyjemność przeczytać książkę, pt."Przepowiednie

dla Polski. Przyszłe losy Rzeczpospolitej i upadek jej wrogów", autorką jest Podlasianka. j

Młoda, skromna, niedoskonała kobieta jest wybrana przez Boga i obdarzona darem proroctwa.
Podlasianka w swoich widzeniach widziała wstrząsające obrazy dla Polski i świata.
Ocena 7/10

Poruszającą książkę, pt."Przepowiem ci przyszłość", autorstwa Joanny Parasiewicz, otrzymałam z Wydawnictwa MANDO- dziękuję serdecznie💝
Historia życia Marie w niełatwych czasach I wojny światowej, we Francji.
Po wypadku u głównej bohaterki, objawia się dar widzenia przyszłości u nieznajomych ludzi.
Ocena 8/10

Wydawnictwo Znak przesłało mi do recenzji, za co bardzo dziękuję, interesującą książkę, pt." Rozruszaj swój mózg". Autorami są Anders Hansen i Carl Johan Sundberg.
Prowadzą badania i analizują, wpływ aktywności fizycznej na mózg i organizm człowieka.
Ocena 8/10

26 komentarzy:

  1. Wolność przed miłością? Hmmm... to trochę kontrowersyjne, Biblia mówi o miłości na pierwszym miejscu.

    Wolność to nieograniczenie. Wolność występuje, kiedy nikt Ci niczego nie każe. Kiedy coś robisz bo chcesz a nie, bo musisz.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wspaniały ksiądz, szkoda że nie ma Go już wśród żywych. Książki nie znam, ale zapisałam sobie tytuł. Istnieje wiele rodzajów wolności, chyba nigdy jednak nie do końca jesteśmy wolni. Pozdrawiam serdecznie Morgano.

    OdpowiedzUsuń
  3. Tak naprawdę, nigdy nie jesteśmy bezgranicznie wolni, ale to dobrze, gdyż w przeciwnym razie, mogłoby to wprowadzić chaos w nasze życie i porządek świata.

    OdpowiedzUsuń
  4. Myślę, że dla każdego wolność jest czymś innym. I to chyba dobrze.

    OdpowiedzUsuń
  5. wstawki polityczne to faktycznie najgorszy pomysł, bo (prawie?) wszystkie ugrupowania polityczne mające "wolność" w szyldzie, w statucie i głoszonych hasłach dążą do tego, aby jak najwięcej tej wolności ludzi pozbawiać, różnią się od siebie tylko tym, który kawałek tej wolności najpierw, w pierwszej kolejności popsuć...
    p.jzns :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Hmmmm... ja jednak stawiam miłość na pierwszym miejscu. Do wszechświata, ziemi, natury, ludzi i zwierząt...
    Pozdrawiam najserdeczniej, Agness:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam Ks. Pawlukiewicza....szkoda ,że już odszedł do lepszego świata.Słucham Go często na YouTube. Dla mnie wolność zwłaszcza w dzisiejszym zakłamanym świecie to bycie sobą i mówienie prawdy pomimo,wbrew i na przekór..... Pozdrawiam Morgano z krakowskiego Podgórza:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Słowa księdza, które zacytowałaś są mi dobrze znane i staram się wracać do nich, kiedy wydaje mi się, że mam za dużo obowiązków na głowie i nie nadążam za problemami i bolączkami dnia codziennego.

    Co do pojęcia wolności, dla mnie jest to właśnie brak przymusu i możliwość wyboru co chcę, a czego nie. Świadomość, że wszystko mogę, ale nic nie muszę. Choć życie w społeczeństwie wymusza na nas pewne normy, cieszę się, że mogę myśleć co chcę i po swojemu spędzać wolny czas, wychowywać dzieci i żyć.

    Pozdrawiam Cię serdecznie,
    Alina z LC

    OdpowiedzUsuń
  9. To wspaniałe, że mogłaś spędzić tak wyjątkowe imieniny! Twój post jest niesamowicie inspirujący i pełen mądrości. Wolność jest tak wielowymiarowym pojęciem, a twoje refleksje na ten temat są głębokie i przemyślane. Dziękuję za dzielenie się tymi myślami i za przypomnienie o ważnych wartościach życiowych. Pozdrawiam serdecznie i życzę tylko dobrych dni również Tobie

    OdpowiedzUsuń
  10. Wolność to także to, że możemy o wszystkim pisać:)))

    OdpowiedzUsuń
  11. Wolność ma wiele odsłon. Chętnie zajrzałabym do książki ks. Pawlukiewicza. :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Zgadzam się z tym stwierdzeniem, że wolność, to mogę, ale nie muszę! Jak to dokładnie odzwierciedla moje aktualne życie i właśnie to, co uszczęśliwia mnie najbardziej :)
    Dlatego cenię sobie bardzo tę swoją teraźniejszą wolność...
    Serdecznie Cię pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo ciekawa jest ta książka. Mnie tylko nurtuje jedno pytanie czy w obecnych czasach gdy pełno w nim elektroniki i gadżetów czy rzeczywiście jesteśmy wolni....

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo podobają mi się cytaty księdza Pawlukiewicza.
    Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Też bardzo lubię ks.Pawlukiewicza! Zapraszam do mnie flowersblossominthewintertime.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  16. Kochana, przyjmij spóźnione ale jak najszczersze życzenia imieninowe.
    "Wszystko mi wolno, ale nie wszystko przynosi korzyść. Wszystko mi wolno, ale ja niczemu nie oddam się w niewolę" - ten cytat wydaje mi się adekwatny do dyskusji na temat wolności.
    Serdeczne uściski.

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo zaciekawiła mnie pierwsza książką. Na pewno skłania do refleksji. Dla mnie wolność jest tu i teraz- w czasach bez wojny, kiedy możemy decydować o swoim życiu. Doceniam ją jeszcze bardziej w obliczu tego co dzieje się na Ukrainie. Trzeba tylko pamiętać, że "wolność jednego człowieka, kończy się tam gdzie zaczyna się wolność drugiego człowieka"...

    OdpowiedzUsuń
  18. Witaj wiosną za oknem Morgano
    Jak zawsze ciekawy temat, interesujące cytaty.
    Również spóźnione, ale serdeczne życzenia imieninowe. Gapa ze mnie...
    Pozdrawiam zieleniącymi się drzewami

    OdpowiedzUsuń
  19. Witaj droga Morgano, dziękuję za komentarze i obecność na moim blogu. Troszkę mnie nie było, musiałam zadbać o siebie i swoje potrzeby.
    Czytałam i mam "Drogę do wolności", dostałam ją od koleżanki.
    Życzę Ci spełnienia i dobra!

    OdpowiedzUsuń
  20. Witam, wiosna i będzie dluzszy dzień . Będzie radośniej i weselnej. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  21. Księdza Pawlukiewicza uwielbiam słuchać więc i po książkę chętnie bym sięgnęła :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Właśnie zaczęłam czytać książkę ks. Piotra Pawlukiewicza. Jest bardzo inspirująca i wiele w mniej mądrych cytatów.

    OdpowiedzUsuń
  23. Z przyjemnością przeczytałam twój post. Jest bardzo pozytywny a cytaty sobie zapisałam i będę je przytaczać gdy tylko nadarzy się okazja. Milego tygodnia i Wesołych Świąt. 🍰

    OdpowiedzUsuń
  24. Dziękuję za komentarze na temat🌼🤗

    OdpowiedzUsuń
  25. Uwielbiam Twój post! Twoja wyjątkowa perspektywa wyróżnia Twoje pisanie. Czekam na więcej! Odkryj historię powstania gry Aviator na naszym blogu.

    OdpowiedzUsuń