poniedziałek, 15 stycznia 2024

Medycyna, dawniej i dziś

  Kochani!
Za oknem biało, zimowo, długie wieczory, zatem dobra pora na ciekawą książkę📙📖
Od zawsze fascynowała mnie medycyna. Nie sam zawód lekarza, czy pielęgniarki. To nie dla mnie, choć szanuję te obie profesje.
Medycyna, jako taka, ta dawna i współczesna.
Właśnie przeczytałam 2 interesujące książki, które chciałabym polecić, a noszą tytuły: "Jak dawniej leczono". Autorem jest Nathan Belofsky i "Krótka historia medycyny". Autorami są: Meyer Friedman i Gerald W. Friedland.
Wydawnictwu RM dziękuję za egzemplarze recenzenckie💝
Znane źródła historyczne na temat leczenia sięgają czasów Hipokratesa. Prawdziwe leczenie zaczęło się właśnie od tego starożytnego greckiego mędrca. 
W owych czasach wierzono w bóstwa, bożków i że to one mogły pomagać cierpiącym ludziom.
A Hipokrates wierzył swoim oczom, dłoniom, uszom i to one były mu "pomocnikami" w diagnozie.
Po nim drugą ważną osobą, tamtych czasów był Galen. Jako pierwszy przeprowadził autopsję zwierząt i poznał funkcjonowanie organizmów żywych.
Niektóre metody leczenia pacjentów wydają się dzisiaj niedorzeczne, komiczne, często tragiczne w skutkach.
Jednym z przykładów jest leczenie w tamtych czasach zaćmy. Posypywano wówczas oczy chorego rozgrzanym, tłuczonym szkłem. A chorym na podagrę  i silne bóle głowy, zalecano stawanie na wężu elektrycznym.
W starożytnym Rzymie mężczyźni o siebie dbali, ale gdy potrzebowali pomocy medycznej, udawali się do kowala lub szewca. Ci "fachowcy" parali się także medycyną. Nie chciałabym przeżyć na własnej skórze, jak zwalczano dawniej  ból, który mi często doskwiera.
Napiszę pokrótce, jak go uśmierzano.
Często uzdrowiciele  zwracali się do bogów, bożków prosząc o pomoc dla ludzi cierpiących.
Ból był wpisany w chorobę, nie liczono się z pacjentem. Nie znano środków znieczulających.
Na zesztywnienie karku trzeba było ułożyć chorego płasko, wbić dwa kołki w barki, położyć deskę ukośnie na stopach i uderzać trzy razy młotkiem. Brr!
W tej książce znajdziemy wiele ciekawych przykładów, jak postępowano, aby zwalczać różne  schorzenia.
Dowiemy się o początkach chirurgii, operacjach, wynalazkach narzędzi do zabiegów, itp.
Polecam, bo to lektura dla tych, którzy są ciekawi początków rodzącej się medycyny.
Ocena 9/10

                                     Cytat z książki:

"Gdy Bóg i szatan walczyli o dusze chorego , sumienni lekarze pilnowali, żeby pacjent zachowywał całkowitą przytomność".
 
W drugiej książce, pt."Krótka historia medycyny", autorzy skupili się na najistotniejszych odkryciach medycznych, po 1543r. Wspomniano naukowców, bez których świat odkryć i leczenia byłby niemożliwy.
Ocena 10/10

 Jak wygląda medycyna dziś, jak bardzo jest innowacyjna, a metody wręcz zadziwiające, obserwujemy na co dzień lub oglądamy, czytamy o nich.
W czasach współczesnych także mamy "szarlatanów", uzdrowicieli, ale przede wszystkim lekarzy profesjonalnie przygotowanych do zawodu oraz poświęcający swej pracy czas.
Naukowcy badają, szukają metod na uleczenie chorób obecnie występujących.
Choć i te pomimo nowoczesnych sprzętów, fachowców najwyższej klasy, nie do końca są skuteczne.
Dbajmy zatem o zdrowie swoje i bliskich, lepiej wcześnie, niż za późno!
Pozdrawiam wszystkich moich czytelników blogowych bardzo cieplutko, dziękuję za Wasze odwiedziny, pozostawiane komentarze🤗🌸🧡

do posłuchania

Cytat do zapamiętania:

"Dziś zadbaj o zdrowie, byś nie musiał o nim marzyć, gdy będziesz w niemocy".
Pliniusz Starszy
 

Kącik z książką📚📘📖
Z Wydawnictwa Fronda otrzymałam bardzo interesującą lekturę, pt. "Cyberpułapka. Jak internet, sztuczna inteligencja i wirtualna rzeczywistość skutecznie niszczą cywlizację". Autorem jest Andrzej Zwoliński.
To krótka historia komputeryzacji i informatyzacji świata.
Ocena 9/10

Wydawnictwo RM przysłało mi do recenzji ciekawą lekturę, pt."Psychologia wojny". Autorem jest Murraj Leo, były żołnierz docieka, co wpływa na niezawodność wojownika.
Ocena 8/10

25 komentarzy:

  1. Dla każdego coś dobrego. Serdeczności Kochana🤗😘❤️

    OdpowiedzUsuń
  2. Czuję, że z książki "Jak dawniej leczono" dowiedziałabym się wielu interesujących rzeczy.

    OdpowiedzUsuń
  3. Medycyna posunęła się bardzo do przodu, ale i też pojawiają się nowe choroby. Masz rację, że zależy na jakiego lekarza się trafi. Pozdrawiam Morgano.

    OdpowiedzUsuń
  4. Rozwój medycyny przez lata jest niesamowity, ale czasami zdecydowanie warto sięgnąć do korzeni i zielarstwa . Natura znalazła bowiem sposób, aby tą samą rośliną nas otruć jak i ocalić - wszystko zależy od proporcji :-) Zainteresowała mnie ta druga propozycja książkowa- chętnie przyjrzę się jej bliżej , Cieplutko Cie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Ślachetne zdrowie,
    Nikt się nie dowie,
    Jako smakujesz,
    Aż się zepsujesz.
    Święte słowa Jana Kochanowskiego.
    Tak sobie czasami myślę, że z lekarzami i leczeniem różnie bywa. Ale czy my pacjenci nie mamy sobie nic do zarzucenia? Styl życia, papierosy, dieta itd. Nie myślimy o tym wcześniej a jak nas coś dopada to oczekujemy, że lekarze dokonają cudu. Oczywiscie nie w każdym przypadku. Obserwuję ludzi chorych na cukrzycę. O zgrozo, jak niska jest świadomość w tym temacie. Wszystkim tu życzę dużo zdrowia i pozdrawiam. Penelopa

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo ciekawa książka Ci się trafiła Morgano. Te opisane przez Ciebie " metody" pomocy choremu brzmią raczej jak tortury,a nie praktyki mają pomóc 😉 oj to ja ze swoimi bólami głowy często musiałabym spotykać się z węgorzem 😁
    Serdecznie pozdrawiam i uściski 😘

    OdpowiedzUsuń
  7. Rzeczywiście, ciekawa musi być tak pozycja. Ja bym przeczytała z wielkim zainteresowaniem, bo zawsze intrygowały mnie takie medyczne tematy. Zapisuję tę pozycję :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Czasami mi się wydaje, że dawna medycyna była zbiorem dewiacji owych lekarzy. Każdy chciał sobie tak legalnie po torturować drugiego...

    OdpowiedzUsuń
  9. Lubię tego typu książki- szczególnie dwie pierwsze mnie zainteresowały :) Książka "Cyberpułapka" to z kolei świetna propozycja dla mojego męża :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Medycyna jest fascynującą i jedną z najważniejszych nauk ludzi. Medycyna to coś, czemu ludzie powinni się poświęcać nie dla pieniędzy, tylko dla ogólnego dobra, ale też lekarze i naukowcy w tej dziecinie powinni być doceniani.
    Ja sama wiem, że to nie jest moja droga. Nawet zainteresowanie w tym kierunku nie idzie i książek nie przeczytam, bo po prostu boli mnie czytanie o cierpieniach i chorobach. Widzę te opisy dawnej medycyny, to mi się słabo robi... Ale od czegoś musieli zacząć. Lekarze nawet teraz popełniają błędy. Pojawia się lekarstwo, pojawia się nowa choroba, dostrzegamy skutki negatywne leczenia, które na początku wydawało się najlepsze.

    OdpowiedzUsuń
  11. Same interesujące tytuły widzę :) O medycynie chętnie bym przeczytała, uważam, że to mega interesujący temat. Zarówno współczesna, jak i ta dawna. Obecnie jestem pełna podziwu wobec lekarzy, pielęgniarek, ratowników. To ciężki zawód, nie dla każdego, ja bym się nie nadawała. Dzięki dobrym lekarzom mam wstawioną drabinkę w plecy i moja skolioza została zatrzymana, za co jestem ogromnie wdzięczna :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo ciekawa książka, na pewno warto przeczytać.
    Posyłam moc uścisków.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ciekawe tytuły, właśnie zabrałam się za swoje zdrowie.
    Pozdrawiam zimowo, ale ciepło ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Witaj Morgano. Dzisiejsze propozycje książkowe takie z odrobiną dreszczyku. 😆 Chciałabym wierzyć, że medycyna, jak i nowinki techniczne mają wiele do zaoferowania ludziom. Pozdrawiam cieplutko. 🤗

    OdpowiedzUsuń
  15. Gracias por la reseña. Tomó nota. Te mando un beso. Enamorada de las letras

    OdpowiedzUsuń
  16. Ten cytat Pliniusza Starszego jest bardzo prawdziwy.

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie wiem, jak leczono w Starożytnym Rzymie, ale wiem, że w średniowieczu głównie przy pomocy relikwii i wody święconej. A gdy ktoś znał się trochę choćby na ziołach, to się nie przyznawał, bo zaraz oskarżano go o czary.
    Chichot historii - musiało minąć półtora tysiąclecia, żebyśmy starożytne metody odkryli na nowo.

    OdpowiedzUsuń
  18. Wszystko, co związane z medycyną bardzo mnie interesuje;-)
    jotka

    OdpowiedzUsuń
  19. ja kiedyś czytałam podobną publikację;) świetnie było się dowiedzieć różnych rzeczy o dawnej medycynie;D

    OdpowiedzUsuń
  20. Fascynujący jest postęp medycyny, ale również strach i niedowierzanie przed nią wciąż występuje, co jest zadziwiające, że ludzie tak opierają się nauce.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Kochana💓,
    dziękuję za polecenia i ciekawe recenzje 2 książek o medycynie dawniej i dziś .. mnie również ten temat bardzo interesuje..
    piękny i mądry cytat Pliniusza Starszego..
    a także przedstawiłaś interesujące tematy ostatnich książek :
    'Cyber Pułapka' bardzo na czasie, którą chętnie przeczytam,
    ..ciekawe również wydają się książki :
    Psychologia Wojny - Murraja Leo, ale nie ma fotki tej książki, a na zdjęciu jest książka 'Geniusze Strategii' :)

    - pozdrawiam Cię Kochana najserdeczniej i najcieplej,
    wciąż, nieustannie życzę zdrówka, dobrych dni
    i pięknych chwil ❣️😊🌹🌼🌻🌲🍀💖

    OdpowiedzUsuń
  22. Sporo masz tych książek do recenzji. Te o historii medycyny zapewne ciekawe, choć jak czytam to co napisałaś to i zabawne i przerażające. Trudno jednak się dziwić, ze od zawsze szukano sposobów na uśmierzenie bólu, na pomoc. Robi się to nadal i chwała za to. Żyjemy dłużej, inaczej, świadomiej, a kiedyś nawet umierano w nieświadomości. Jak natrafię na te pozycje to możliwe że się skuszę. Buszuję teraz w zasobach biblioteki.

    OdpowiedzUsuń
  23. Ostatnio posypało mi się zdrowotnie w rodzinie i u mnie też trochę problemów, ale trwam.
    Dzięki Ci, pozdrawiam:)))

    OdpowiedzUsuń
  24. Pięknie dziękuję za wszystkie komentarze na temat😊🧡🌼

    OdpowiedzUsuń