poniedziałek, 5 lutego 2024

Warto chwalić

 Kochani!
Czym jest pochwała?
"Wśród synonimów tego słowa znajdziemy takie wyrazy, jak: akceptacja, superlatyw, potwierdzenie, słowa uznania, podziw, afirmacja czy szacunek. 
Chwalenie to mówienie o kimś z uznaniem, podkreślenie mocnych stron i pokazanie zasług".
Nie miałam jakiś czas tematu pochwał, zatem dziś pora nadrobić zaległości.
Kolejność jest przypadkowa.
Zacznę od kulinarii.
Dzieci często sprawiają mi niespodzianki i zapraszają do restauracji, kawiarni. Wiedzą, że lubię kosztować i poznawać nowe smaki.
Polecam w Krakowie bardzo klimatyczną restaurację Gruzińskie Chaczapuri klik 
Byłam tutaj z Córką, bo to był jej prezent -cały dzień w Krakowie pełen atrakcji💝😊
Smakowałyśmy pysznych dań, tj:Chaczapuri ze szpinakiem ( Khachapuri with spinach) i Pierogi chinkali - wieprzowo-wołowe z adżapsandali (Khinkali dumplings with pork-beef and ajapsandali).

Kolejne miejsce, także w Krakowie, które chcę polecić, to Bonjure Pho klik z przepyszną kuchnią azjatycką.
Jadłam ze smakiem Phở Chin Sách Bò Viên.
To z kolei prezent od najmłodszego Syna💝😊






Najstarszy Syn podarował mnie i Mężowi bon upominkowy do Manufaktury Kawy w Krakowie klik
Wybraliśmy kawy ziarniste do ekspresu różne, aby przetestować nowe smaki🤗☕💝

Od Dzieci-kocham Was bardzo💖🤗 otrzymałam bon podarunkowy do JuriMo w Krakowie ul.Czarnowiejska 75 klik na Mukabhyanga- Ajurwedyjskim masażu twarzy i dłoni.


To było kilkadziesiąt minut cudnego relaksu oraz upiększenia, a to dzięki Pani Agnieszce -dziękuję💝😊

Z miejsc, które jeszcze polecam, to Centrum Urody Dona w Alwerni klik 
Mam tutaj swoją ulubioną fryzjerkę Panią Magdalenę. Jestem zawsze zadowolona z usługi💝😊
















Mam swoje ulubione Wydawnictwa Literackie, które obdarzają mnie zawsze interesującymi książkami. A są nimi: Faros, Fronda, MANDO, RM, WAM, Znak💝😊

Dzięki Lubimy czytać klik także poznałam ciekawe osoby i ich recenzje książek📚📖🤗

A dlaczego warto chwalić: bliskie nam osoby, dzieci, pracowników, rodzinę, ciekawe miejsca?
To dla nas także na plus.
"Pochwała podnosi morale, zwiększa wiarę we własne możliwości, zachęca do dalszych wysiłków. Ważne jednak, by chwalić nie człowieka, nie wynik, a postawę, starania, dążenia, konkretne działania, które pracownik podjął, by wynik zrealizować."
"Pochwała to najtańsze narzędzie wzmacniania pożądanych lub przyjemnych dla nas zachowań. Wcale jednak nie najprostsze. 
Chwalenie pracowników pozwala na podtrzymywanie wysokiego morale, wzbudza motywację i sprzyja utrzymaniu wysokiej produktywności. Dzięki wyrazom uznania dla wysiłków innych osób kreujemy pozytywne środowisko życia czy pracy, w którym ludzie są gotowi dawać z siebie to, co najlepsze. Chwalenie przyjaciół i najbliższych dowodzi zainteresowania i troski, wzmacnia poczucie interpersonalnej bliskości, intensyfikuje pozytywne uczucia. Pochwały czy komplementy wzbudzają sympatię i – oprócz podobieństwa poglądów, postaw albo wyglądu – są jednym z głównych czynników zwiększających naszą atrakcyjność interpersonalną.
Tak twierdzi dr Jarosław Kulbat, psycholog społeczny, adiunkt w Katedrze Psychologii Społecznej wrocławskiej filii Uniwersytetu SPWS".

Dla mnie chwalenie kogoś jest rzeczą normalną. Warto i trzeba mówić ludziom miłe słowa w podzięce lub dla podkreślenia ich wartości, samooceny, zdolności.
Szczególne podziękowanie, jak zawsze należy się mojej Rodzinie, Bliskim, którzy są dla mnie priorytetem najważniejszym w życiu🤗💙💛💜
Dziękuję wszystkim Blogowiczom oraz Gościom, którzy czytają mojego skromnego bloga, poświęcają swój czas na komentowanie💝🤗
Na swojej drodze ciągle spotykam ludzi życzliwych, pomocnych, empatycznych🤗💚
Trzymam się mądrej dewizy, że "dobro zawsze do człowieka wraca"!
A za co Wy chcielibyście komuś podziękować w tej chwili?
Pozdrawiam Was kochani bardzo cieplutko i życzę tylko dobrych dni i miłych ludzi wokół🌹😊💖

do posłuchania
                                         
Cytat do zapamiętania:

"Wdzięczność wychodzi poza „moje” i „twoje” i dotyka prawdy, że całe życie jest czystym darem".
                                                     Henri J. M. Nouwen


Kącik recenzencki📚📖📗
Pierwszą polecaną ciekawą lekturą jest "Jak przekonać (prawie) każdego", którą napisał Jared Cooney Horvath.
Wydawnictwo RM.
Autor przekazuje czytelnikowi porady i techniki uczenia się i zapamiętywania. Polecam!
Ocena 8/10

Druga książka, którą polecam, tym razem o tematyce kulinarnej jest ta nosząca tytuł "Fit desery. Na słodko bez cukru". Autorkami są: Ewa Sypnik-Pogorzelska i Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska.
Wiele smacznych przepisów na słodkości, zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych w kuchni.
Ocena 9/10

Wydawnictwo MANDO przysłało mi intrygujący kryminał, pt. "Szantażystka". Debiutantką i autorką jest Marta Ryczko.
Powieść pełna zagadek, niewyjaśnionych spraw z przeszłości oraz bardzo wartka akcja, to atuty.
Ocena 7/10


Z Wydawnictwa Znak mam "Dziennik pocieszenia", autorstwa Wojciecha Bonowicza.
Lektura dla tych, którzy nad smutek pragną nacieszyć się życiem.
Ocena 7/10

22 komentarze:

  1. Dziękuję, że jesteś... Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Kiedyś spodobało mi się zdanie: krytykuj w cztery oczy, chwal przy wszystkich!
    Warto chwalić dobre i sprawdzone, warto wymieniać się doświadczeniem, warto rozmawiać...tak tworzymy relacje i poznajemy różne punkty widzenia.
    jotka

    OdpowiedzUsuń
  3. Szkoda, że z Gdańska do Krakowa jest tak daleko.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo mądry tekst o tym chwaleniu, wielu ludziom powiedzenie czegoś miłego, pochwalenie, często trudno przechodzi przez gardło, jakby wzbraniali się przed sprawieniem komuś przyjemności...
    Również uwielbiam odwiedzać kawiarnie i restauracje, mam kilka swoich ulubionych w Warszawie, które obowiązkowo odwiedzam przy każdym pobycie:)
    W sieci jednych z moich ulubionych kawiarni, w każdym punkcie, są potężne regały wypełnione książkami, dla mnie dopełnienie raju :)))
    Twoja biblioteczka cudna:)
    Pozdrawiam najserdeczniej, Agness:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Chwalenie pomaga odkrywać nowe talenty i rozwijać umiejętności. Jest niezbędne przy budowaniu pewności siebie. Jak pisał Nathaniel Branden "Nie ma bardziej wartościowej, ważniejszej dla człowieka oceny, nie ma czynnika bardziej decydującego w rozwoju psychicznym i motywacyjnym niż ocena samego siebie (…) Istota tej samooceny ma głęboki wpływ na proces myślenia człowieka, jego emocje, pragnienia, wartości i cele. Jest to najważniejszy czynnik kształtujący zachowanie.” Nie ma bardziej wartościowej, ważniejszej dla człowieka oceny, nie ma czynnika bardziej decydującego w rozwoju psychicznym i motywacyjnym niż ocena samego siebie (…) Istota tej samooceny ma głęboki wpływ na proces myślenia człowieka, jego emocje, pragnienia, wartości i cele. Jest to najważniejszy czynnik kształtujący zachowanie.”

    OdpowiedzUsuń
  6. Witaj Kochana 🙂
    Wcale się nie dziwię że chwalisz swoje dzieci,tak pięknie Ci się oddają całą miłość i troskę która im dałaś. Ja nie wiem kiedy zawitam do Krakowa, ale miejsca warte skosztowania zapisuję. Ja też chwałę moje dzieci na każdym kroku. Mnie w dzieciństwie nie chwalono i bardzo negatywnie wpłynęło na moją samoocenę...
    Serdecznie pozdrawiam 🙂

    OdpowiedzUsuń
  7. Kochana, masz wspaniałe dzieci, zasługują na pochwałę. W ogóle chwalenie jest chyba trochę powiązane z wdzięcznością i umiejętnością dostrzegania pozytywów.
    Pozdrawiam najserdeczniej.

    OdpowiedzUsuń
  8. Wiele racji jest w Twoich słowach. Dziś, kiedy widzę, jak moja córka chwali swoje dzieci i mówi im często o swojej do nich miłości, jestem z niej dumna, bo widzę, jakie pozytywne relacje to buduje.
    Ja też nie byłam chwalona i do dziś mi tego brakuje... chyba takie trochę skrzywienie :(
    Pozdrawiam Cię cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
  9. Zawsze warto w miarę możliwości chwalić innych ludzi i nie podcinać im skrzydeł ;) Chętnie zapoznam się z tym Centrum Urody :D
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  10. Też uważam, że warto i trzeba mówić ludziom miłe słowa, a dobro wraca. :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Dla mnie też chwalenie kogoś jest rzeczą całkowicie naturalną, szczerą. Naprawdę nie kosztuje nas to wiele, a druga osoba może poczuć się. bardziej doceniona. Myślę, że każdy zasługuje na miłe słowo. Przykre jest jednak to, że wielu ludziom łatwiej o uszczypliwą uwagę, niż powiedzenie czegoś miłego.

    OdpowiedzUsuń
  12. Piękny wpis. Polecam także ostatni podkast Radykalne Wybaczanie RW 89: Wdzięczność - Twój klucz do sukcesu. Masz więcej niż myślisz. (Na Youtube, Spotify itp.)

    OdpowiedzUsuń
  13. Warto chwalić, choć nie każdy potrafi to okazać. Zauważyłam też, że nie każdy potrafi przyjąć pochwałę. Na przykład kobieta pochwalona za twarzowy, ładny ciuch jak najczęściej odpowie? - A gdzie tam, to już stara rzecz, dawno kupiona 🙂 Pozdrawiam, Penelopa

    OdpowiedzUsuń
  14. Znowu poruszyłaś ważny, ciekBawetawy temat. Warto zawsze jest kogoś pochwalić, docenić.... Nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele osób dookoła nas jest niedocenionych, czekających na dobre słowo, a bojących się pochwalić...
    Pozdrawiam słodkim czwartkiem

    OdpowiedzUsuń
  15. Czasem wystarczy powiedzieć "Dobrze, że jesteś" i już człowiekowi lepiej na duszy!
    Kulinaria smakowite!! Kuchnię gruzińską troszkę poznałam, bo w końcu zawitała i do Torunia.
    Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  16. Ileż tu pozytywnych treści u Ciebie !? I nawet piosenka nastraja pozytywnie ! Cudne storczyki !!! Bardzo lubię te kwiaty, a zwłaszcza żółte. Mam do nich sentyment. Warto uśmiechać się do ludzi i czynić dobro. Ściskam i pozdrawiam :))

    OdpowiedzUsuń
  17. Super, super, super.


    Chwalenie się jest rzeczą naturalną. Pięknie spędzony czas, mega... Uwielbiam chaczapuri i chinkali...mega pyszne jedzonko... Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  18. Czym się różni pochwała od reklamy? Szczerością!

    OdpowiedzUsuń
  19. Pięknie wszystkim dziękuję za pozostawione komentarze😊🧡

    OdpowiedzUsuń
  20. Ważne by słyszeć pochwały od rodziców, szefa, kolegów w pracy, wtedy to co robimy nabiera większego sensu, wiemy, że zostało zauważone. Ja staram się w pracy zawsze zauważać rzeczy warte pochwały u współpracowników. Aczkolwiek jak słyszę, że ludziom nie zależy na pochwałach, bo jedyna pochwała jaką uznają za wartą uwago to ta finansowa, to robi się przykro.
    Też lubię odwiedzać miejsca, gdzie mogę poznać jakieś nowe smaki, fajnie, że lubisz próbować czegoś innego i sprawia Ci to przyjemność, bo moja rodzina zawsze wolała tradycyjne dania i wszelkie nowości były i są niezbyt mile widziane.
    Życzę jeszcze więcej przyjemności w kolejnych tygodniach :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Twój tekst zwraca uwagę na to, że chyba jednak mało siebie czy innych chwalimy. Jak tak się zastanowię to rzeczywiście mało pochwał słyszę z mojej strony, czy ze strony innych. Koleżanka w pracy kiedyś nawet się domagała, bo zrobiła coś fajnego i nikt jej nie docenił. Z drugiej strony pochwała, a notoryczne chwalenie się co to nie ja, to też różnica.

    OdpowiedzUsuń
  22. Ale tu smacznie i jakie cudowne prezenty robią Ci dzieci 👏. Uściski!

    OdpowiedzUsuń