poniedziałek, 2 października 2023

Październikowa refleksja oraz recenzje książek

 Kochani!
I mamy jesień, rozpoczął się październik. Zmian w przyrodzie jest niewiele.
Po wczorajszym spacerku do lasu, tak zaobserwowałam.


Jesień skłania do refleksji nad czasem minionym.

Jesień

Zanurzać, zanurzać się
w ogrody rudej jesieni
i liście zrywać kolejno
jakby godziny istnienia. 
Chodzić od drzewa do drzewa
od bólu i znowu do bólu
cichutko krokiem cierpienia
by wiatru nie zbudzić ze snu.
I liście zrywać bez żalu
z uśmiechem ciepłym i smutnym
a mały listek ostatni
zostawić komuś i umrzeć". 
Edward Stachura 
Dla tych, którzy są już seniorami, czas liczy się inaczej, przynajmniej w ich mniemaniu.
Zdrowie już nie to, zatem przychodzą małe lub większe smuteczki. A w tym wszystkich najgorsza jest samotność, zamknięcie w czterech ścianach.
Znam osobiście takie osoby.
W mojej rodzinie dzisiaj odbył się pogrzeb mojej 80-letniej Cioci.  
Cierpiała na depresję i pewnie samotność, choć opiekowała się nią Siostra.
Smutno mi.
Trzyma się jakoś, nie jest jej łatwo, jest na obczyźnie, ale ma przy sobie Córkę.
Przykro mi, staram się i pomagam, jak tylko mogę.
Mnie czasem nachodzą myśli, zastanawiam się, co dalej...
Bardzo chciałabym móc nadal patrzeć, jak dorasta mój Wnusiu i cieszyć się szczęściem moich Dzieci.  
Dziękuję Bogu codziennie za przeżyty dzień i za to, że nie jestem sama. Jest przy mnie, od ponad 37 lat Mąż-mój najlepszy przyjaciel!
Moją radostką jest ten blog i Wy, dla których piszę z przyjemnością w blogowym świecie! a z niektórymi osobami kontaktujemy się także prywatnie.
Jestem wdzięczna za wiele rzeczy, doceniam i umiem je szanować.
Moi Drodzy! pozdrawiam Was słonecznie, kolorowo, jesiennie, życząc tylko dobrych dni!


do posłuchania

Cytat do zapamiętania:

"Ze wszystkich pór roku jesień oferuje człowiekowi najwięcej i prosi o mniej". Hal Borland


Jesienny kącik czytelniczy📕📘📚📖

Z Wydawnictwa Fronda- dziękuję pięknie, otrzymałam do recenzji bardzo ciekawą historycznie książkę, pt. "Tytani wojny", której autorką jest Agnieszka Lewandowska-Kąkol.
Ocena 9/10

Z tegoż samego Wydawnictwa, równie interesująca, godna uwagi jest książka, p."Zwierzęta na wojnie". Autorzy, to: Teresa Kowalik i Przemysław Słowiński.
Któż z nas nie zna bohaterskiego niedźwiedzia Wojtka, a takich zwierząt na wojnie było wiele, tj.:słonie, psy, konie, kot, gołębie. 
Wartościowa lektura z mnóstwem informacji, do tej pory nieznanych, polecam.
Ocena 9/10

Bardzo dobrym thrillerem psychologicznym, od którego nie można się oderwać, jest "Sekret pacjentki", autorstwa Loreth Anne White.
Jest sekret sprzed lat, morderstwo, poszukiwanie sprawcy.
Wydawnictwu MANDO dziękuję pięknie za egzemplarz recenzencki.
Ocena 8/10

35 komentarzy:

  1. Kochana życzę Ci dużo zdrowia. Jesień to barwny i piękny czas w przyrodzie. A nas skłania do wielu przemyśleń, które niestety nie zawsze są łatwe. Bardzo mi przykro z powodu Twojej cioci.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciężko uwierzyć, że już jest październik. U mnie właśnie pada...

    OdpowiedzUsuń
  3. Jesień idzie przez park - śpiewają Czerwone Gitary. Idąc codziennie do pracy, przechodzę przez duży piękny park. Z drzew spadają liście i kasztany, po trawie biegają zadowolone psiaki. Jesień jest cudna, jeśli jest słoneczna, deszczowa mnie dołuje... Morgano, wyrazy współczucia z powodu odejścia Cioci. Z pozdrowieniami Penelopa

    OdpowiedzUsuń
  4. Morganko kochana, niech ta jesień będzie dla Ciebie piękna i złota.
    Uśąciski.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo szybko zleciał wrzesień. Jesien mamy piękną kolorową urodziwą. To wyjątkowa pora roku Morgano. Przytulam mocno. Kasinyswiat

    OdpowiedzUsuń
  6. Z wiekiem coraz bardziej kocham jesień. Jesienne spacery po górach, parkach, te kolory, zapachy... Najważniejsze jest zdrowie moje i najbliższych, reszta zawsze się jakoś " ułoży " . Pozdrawiam Cię serdecznie ze spaceru z mężem po Beskidzie Wyspowym.... jest cudnie😊😊

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo fajny cytat :) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Jesień to moja ulubiona pora roku o czym na pewno wiesz. Nigdy nie nastrajała mnie smutno, czy nostalgicznie. Zawsze odzywałam we wrześniu i w październiku jeszcze więcej mnie ta pora cieszy.

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo dobry cytat wybrałaś. Dziękuję za jesienne pozdrowienia i również pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  10. "Po prostu jesień: dużo piękna, trochę smutku". Jerzy Broszkiewicz, "Wielka, większa i największa"

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie trzeba się smucić, choć wydawałoby się, że jesień to taki melancholijny czas. Ja cieszę się dniem dzisiejszym i tak jak Ty, jestem wdzięczna za każdą kolejną chwilę w moim życiu. I już cieszę się na więcej jesiennego, wolnego czasu, niż w lecie, kiedy to ogród "kradnie" mi mój wolny czas. Teraz będzie czas książek, filmów... a to tez lubię Pozdrowienia cieplutkie Ci przesyłam...

    OdpowiedzUsuń
  12. Przykro mi z powodu Cioci. Sam niedawno przeżyłem utratę bliskiej osoby, więc wyobrażam sobie, jak się czujesz. A czas... Czas to chyba dostał pięć kilo trotylu między poślady - tak teraz zaiwania! Niedawno oprawiałem choinkę - niedługo będę to robił znowu, a przecież to było kilka dni temu!

    OdpowiedzUsuń
  13. Obydwie książki mnie zainteresowały. W zeszłym roku dwie moje ciocie odprowadziliśmy na wieczny odpoczynek. Tego roku jedną. Życie mija

    OdpowiedzUsuń
  14. "Sekret pacjentki" mnie kusi :)
    Uważam, że każda pora roku jest cudowna, ma swoje wady, ale i zalety. Rzeczywiście jesień wymusza troszkę zadumy, refleksji nad przemijaniem, ale to też jest element naszego życia :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Bycie samemu a bycie samotnym to dwa różne stany i nie zawsze idą w parze. A jesień kocham, to dla mnie najmilsza pora roku, taka ze mnie "jesienna dziewczyna z chryzantemami"

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podpisuję się pod wpisem Krysi obiema rękami i nogami.

      Usuń
  16. Witaj początkiem października Morgano
    Piękne to Twoje pierwsze zdjęcie.
    Tak Jesień niby powoli snuje się dookoła. Zachęca do czytania książek, więc i u mnie trochę o nich.
    Pozdrawiam letnim słońcem jesienią

    OdpowiedzUsuń
  17. Przykro mi z powodu odejścia Cioci. Piękny cytat w Twoim poście. Za jesienią nie przepadam bo nastraja mnie depresyjnie.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  18. Siento mucho lo de tu tía. Profunda reflexion, el tiempo sigue inexorable . Hay que aprovechar todo lo bello que la naturaleza y el mundo nos dan . Te mando un beso. Enamorada de las letras

    OdpowiedzUsuń
  19. Wyrazy współczucia z powodu Cioci.
    Po pięknym wrześniu, cieplejszym niż sierpień, ciężko mi się przestawić na chłodny październik... Wolę wiosnę i lato.
    Wielkie uściski kochana Morgano.

    OdpowiedzUsuń
  20. Jesień zawsze skłania do refleksji, przemijania ... Tez często czym jestem starsza łapię się na takich różnych myślach. Gdy byłam młodsza totalnie nie przeszkadzało mi, że przez jakiś czas jestem sama, teraz jest inaczej. Dużo gorzej samotność znoszę. Trzeba się cieszyć z każdego przeżytego dnia, zwłaszcza w gronie najbliższych osób. Bardzo współczuję z powodu śmierci cioci. Mocno ściskam
    Karolina

    OdpowiedzUsuń
  21. Lubię jesienne klimaty, choć pogoda jest deszczowa i szara ma ona swoje uroki.
    pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Jak ktoś odchodzi to ten czas jest smutny i przykry. Trudne chwile oczywiście umilase są kwiatami . A jesień, no cóż zawsze sprzyja nostalgii. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  23. Jesieni bardzo nie lubię. Źle na mnie działa zimno i brak słońca. Zdecydowanie tęsknię za wiosną! :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Jesień życia potrafi być trudna..mam 83 letenią mamę i mimo, że jest często z nami to jednak jest samotna:) Bycie samej na starsze lata nie jest dobre....ale ..Ale tym bardziej należy korzystać z tych chwil w których jeszcze możemy coś zrobić i żyć w pełni!!! Aby zdrowie było!!!!

    OdpowiedzUsuń
  25. Jesień, to czas wyciszenia, refleksji, ale też radości z podziwiania kolorów, jakie przybierają rośliny/drzewa, szczególnie gdy zaświeci słońce.
    Bycie samotnym bywa z wyboru albo przez utratę kontaktów ze znajomymi/współpracownikami i to drugie jest najtrudniejsze.
    Życzę Ci dużo zdrowia i otaczania się dobrymi ludźmi.
    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń
  26. Świadomość samotności czasem przeraża. Nie raz czuję się samotna mając bliskich dookoła. Myślę o tym co będzie kiedyś. Nie mam dzieci i mam swoje powody by nie strać się o nie, mam gdzieś świadomość, że kiedyś mogę zostać całkiem sama. Tak jak piszesz dobrze jest też mieć Internet i wirtualny kontakt z ludźmi. Poznałam tu tyle wspaniałych osób.

    OdpowiedzUsuń
  27. Jesienny klimat zawsze jakoś działa refleksyjnie. :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Kochana ♥
    wspaniały, jak zwykle, post.. bardzo lubię do Ciebie zaglądać, piszesz
    o ciekawych rzeczach.. czytam Twoje notki z wielką przyjemnością..
    dziękuję, że jesteś! ♥
    ..piękny wiersz o jesieni E. Stachury.. prześliczne zdjęcia..
    jesień to cudowna pora z niezwykłą gamą kolorów..
    Kochana, współczuję Ci całym sercem z powodu Cioci.. czasem można
    być samotnym nawet wśród ludzi..
    ..miła do posłuchania piosenka.. i piękny cytat o jesieni :)
    ..świetne recenzje ciekawych książek.. może się skuszę na 'Sekret
    Pacjentki'..
    - pozdrawiam jesiennie, najserdeczniej i najcieplej ,
    życzę zdrówka ogrom i cudowności ! 😊💖🌺☕🌸🍀

    OdpowiedzUsuń
  29. Przepiękny, nostalgiczny wpis u Ciebie, Morgano.
    Tyle pięknej jesieni: w obrazie, wierszu, piosence, refleksji.
    Lubię taką jesień, szczodrą w dary, spokojną - niosącą oddech po bujnym lecie i przygotowującą do zimowania.
    Też mam różne myśli w głowie dotyczące przyszłości, trosk o dzieci.
    Więcej przebywamy w domu, to może i więcej czasu na takie myśli różniaste. Za oknem drzewa łysieją z liści i temat przemijania sam do głowy się wkrada. No tak już jest.
    A jeszcze jak ktoś bliski z jesienią odchodzi.
    Kondolencje i dużo sił po starcie cioci.
    Trzymaj się, Morgano. Uściski jesienne od nas.

    OdpowiedzUsuń
  30. Jesień ma w sobie coś takiego, że człowiek rzeczywiście więcej myśli o przemijaniu. Jednakże uważam że najważniejszą wartością są relacje relacje z ludźmi, dzięki któremu ta świadomość przemijania jest łatwiejsza do zaakceptowania .
    Ja również przesyłam kondolencje i życzę dużo siły w tym trudnym okresie.
    Serdecznie pozdrawiam Monika 🙂

    OdpowiedzUsuń
  31. Jesień jest piękna. Doceniamy każdą chwilę, są bezcenne. I nastały długie jesienne wieczory, lubię przy książce, lubię. Lubię samotność, ale na dłuższą metę ciężko y było. Trzymamy się i wspierajmy.

    OdpowiedzUsuń
  32. Pięknie z serca dziękuję za wszystkie Wasze komentarze🤗💖🌼

    OdpowiedzUsuń
  33. Jesień to moja ulubiona pora roku. Zawsze zastanawia mnie, dlaczego to, co lubimy najbardziej tak szybko mija. Wyrazy współczucia z powodu cioci ❤

    OdpowiedzUsuń