sobota, 14 kwietnia 2018

Nasz balkon na lato

          Witam serdecznie w miłe, ciepłe, wiosenne popołudnie ;)
Dziś kwiecisty post, a to z racji pięknych dni, które sprzyjają sadzeniu kwiatów w ogródku i na balkonie.
O tych ostatnich- słów kilka. Jakie kwiaty sadzimy, siejemy na balkonie i na jakie stanowisko?
Ja powoli zabieram się za komponowanie, ukwiecanie mojego balkonu, dlatego niektóre zdjęcia będą z innych lat.
Teraz podzielę się kilkoma spostrzeżeniami, własnym bardzo długim doświadczeniem w tej kwestii.
Balkon, to często nasza chluba, duma. Warto o niego zadbać, pięknie zaaranżować kompozycjami kwiatowymi. Należy pamiętać o odpowiednim doborze roślin, ze względu na kolorystykę, a przede wszystkim odpowiednie ich umiejscowienie.

/ Dalia karłowa /
                                     
Nie każdy kwiatek lubi słońce, przeciągi.
W cieniu tj. od strony północnej i zachodniej, będą się dobrze czuły: funkia, parzydło, fuksja, świerk, jastruń, niecierpek, tytoń, lobelia.

/ Fuksja- ułanka /

I teraz moja uwaga:  Fuksje pięknie rosną także w pełnym słońcu. Wymagają za to częstszego podlewania. 
Mam je co roku, od wielu, wielu lat.
Na miejsca z przeciągiem są odpowiednie kwiaty tj: aksamitka, uczep, gazania, powój.
Słońce zaś uwielbiają: pelargonie, surfinia, werbena, Sanvitalia, petunia, dimorfoteka, lantana, Osteospermum, lobularia nadmorska, Plectrantus, szałwia błyszcząca, przypołudnik, tunbergia, wilce, róża, groszek pachnący, dalia karłowa, scewola, aksamitki, bratki, cynie, begonia zwisająca, heliotrop, złocienie, koleusy, kalanchoe.
/ Męczennica, Passiflora /

/ Kalanchoe /

/ Osteospermum /

/ Begonia zwisająca /

/ Bratki miniaturki /

 / Heliotrop /

/ Złocień /

 /Koleusy /

A także zioła tj. min : lawenda, bazylia, laur, cząber, tymianek, majeranek, oregano.

                                                              / Lawenda francuska /

/ Bazylia: pospolita zielona i czerwona /
 
Również egzotyczne krzewy: oleandry, cytrusy. To doskonale miejsce dla skalniaków, rozchodników, agawy, rojników, kaktusów, Epifilum-Epiphyllum.

/ część kolekcji kaktusów /

/ Epifilum, Epiphyllum /

Na słonecznym balkonie możemy też uprawiać pomidory, paprykę, truskawki i poziomki.

/ pomidorki koktajlowe /

Codziennie należy kwiaty oglądać, sprawdzać czy nie zaatakowały je szkodniki (w razie konieczności zastosować środki chemiczne).
Z domowych, sprawdzonych sposobów na mszyce pomaga- czosnek. Zaś na mrówki- proszek do pieczenia lub fusy z kawy.
Należy usuwać zeschłe kwiaty i liście. Rano i wieczorem obficie podlać, raz na jakiś czas z odpowiednią "odżywką".
Wiele roślin domowych z powodzeniem możemy wynieść na balkon, taras, tj: szczawik trójkątny, trzykrotka wężykowata, Sekcreasea purpurea, aloes, 

/ Aloes /

/ Sekcreasea purpurea /
 
 / Szczawik trójkątny /

Wszystkie zdjęcia pochodzą z mojej kolekcji kwiatowej.
Zakładajmy małe ogrody na naszych balkonach. Kwiatów jest całe mnóstwo, jest w czym wybierać- do koloru, według zapachu, do wystroju.
Można je wieszać: w skrzynkach, doniczkach, na kratce, układać na pólkach.

/ Mąż zrobił mi taką dekoracyjną kratkę na kwiaty /

Pochwalcie się swoimi kwiatami balkonowymi.
Miłego, kolorowego, relaksacyjnego nastroju,  przebywania wśród roślin życzę przez cały sezon :)

słucham sobie ulubionego "The Rasmus"- klik


Komunikat: chętnie przyjmę: nasionka, cebulki, zaszczepki kwiatów, które macie w nadstanie, na balkon lub do ogródka.
Mogę się wymienić, na te, które akurat mam.
Wiadomości proszę przesyłać w e-mailu. Z góry dziękuję:)

Cytat do zapamiętania:

"Ludzie są, jak kwiaty.
Jeśli ich podlewasz, rozkwitają. Jeśli jesteś niemiły- więdną".
Richard Branson


28 komentarzy:

  1. Cudne są ukwiecone balkony, zamiast wiszącego na nich prania, co częściej się zdarza w miastach, niestety.
    Masz piękny balkon i widok z niego również :)
    Serdeczności :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie w bloku pranie spada, ale z góry na mój balkon, ogródek- łamiąc kwiaty:(
      Dobry sąsiad, to skarb, ale nie u mnie, niestety!
      Buziaczki:)

      Usuń
  2. Kwiaty Cię lubią - dajesz im uwagę, serce i troskę i odwdzięczają się :) Śliczne okazy :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Morgano, masz przecudnie ukwiecony balkon. Zachwyca mnie ogromna ilość kwiatów. Pamiętam Twoje dorodne brzoskwinie, które rosły w ogródku przed blokiem. Cudo!!!!
    Tylko raz udało mi się kupić nasiona Heliotropa. Nasion było sporo, tym samym w ogrodzie przez dwa moje oczy cieszyły te piękne kwiaty. Sadzonkę Męczennicy kupiłam w Lidlu, przetrwała jeden sezon. Szkoda ponieważ jest to bardzo oryginalna roślina.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lubię nowości, zawsze mam na uwadze, kiedy gdzieś kupuję rośliny.
      Chętnie dzielę się z innymi swoimi kwiatami- niestety rzadko jest na odwrót.
      Buziaczki:)

      Usuń
  4. Balkon przepiękny,kto kocha kwiaty , to i one tym samym się odwdzięczają :)
    Masz po prostu dobrą rękę do kwiatów !
    Ja mam kilka klombów , nie muszę się ograniczać tylko do balkonu , ale moja Mama właśnie na balkonie potrafi stworzyć oazę zieleni :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miłość do kwiatów- wyssałam z mlekiem Mamy, zawsze tak powtarzam:)
      Buziaczki:)

      Usuń
  5. Oglądając zdjęcia mam wrażenie że to wielki taras a nie balkon, tyle różnych odmian, feeria barw. Cudnie w takim klimacie usiąść, wypić kawę, odpocząć.Z drugiej strony potrzeba dużo pracy i wiedzy aby mieć takie cuda :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Balkon mam duży, to fakt. Nierzadko "zagracony" donicami z roślinami, ale za to jest pięknie i kolorowo:)
      Co roku obiecuje sobie- mniej sadzić, ale...
      Buziaczki:)

      Usuń
  6. Pięknie. Oczy się śmieją :-))

    OdpowiedzUsuń
  7. Ale cudowny balkon, nie można oderwać oczu :)

    OdpowiedzUsuń
  8. cudnie balkon Morgana ukwieca
    chmurom oko robi, słońcu się poleca
    słońce zaloty przyjmuje radośnie
    świeci jak szalone, a Morganie rośnie

    oj rośnie Koleżance przecudnie !!!!
    rośnie o świcie, rośnie i w południe
    a wieczorem pachnie toto nieprzytomnie
    a u mnie tylko bratek i dwie pelargonie

    buuuu - skromnie
    skromnie ogromnie !

    :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochana!
      Jak tu nie odpisać, kiedy serce raduje się mile, a Malina M pisze o mnie, tak czule:)
      Dziękuję serdecznie:)

      Usuń
  9. U mnie może rosnąć wyłącznie wilczomlecz. Nic nie jest w stanie przeżyć, do niedawna myślałam, że na moim balkonie jest portal na planetę, na której nie ma życia. Zdycha wszystko, nawet podlewane 3x dziennie. Nawet skalniaki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A mnie się wydaje, że na każdym balkonie coś może rosnąć.
      Buziaczki:)

      Usuń
  10. Od zeszłego roku balkon mam zupełnie goły. Wszystkie moje drzewka zostały ofefrane przez gołębie-grzywarze i zmarniały - nie dało się ich odratować. Przetrwały burze, gradobicia, przesuszenie, przelanie, cięcie, drutowanie, wyginanie - a obsrania przez gołębie nie dały rady.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nit!
      Widocznie k..a "zabija" wszystko.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  11. Moja mama ma na balkonie zawsze pełno kwiatów, w tym różnych ciekawych zagranicznych okazów :) Passiflory oczywiście obowiązkowo, kilka. Ja tego nie ogarniam i mam tylko kwitnące krzewy w ogrodzie (bo nie trzeba prawie o nie dbać i podlewać), ale przyjemnie wypić kawkę przy stoliku pośrodku tylu kolorów i zapachów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na balkonie nie piję kawki, bo mamy je łączone. To żadna przyjemność rozmawiać, gdy wszyscy Cię wokół słyszą.
      Pozdrowka:)

      Usuń
  12. Moja Droga widzę, że u Ciebie prawdziwy ogród botaniczny.
    U mnie niestety balkon świeci pustkami, ponieważ całą uwagę skupiam na ogrodzie.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam i ogródeczek pod balkonem, ciągle coś sieję, dosadzam, miast kupić sukienkę lub inny ciuszek.
      A sąsiedzi nie zawsze szanują, że mają ładnie, kolorowo.
      Pozdrowionka:)

      Usuń
  13. Jak ładnie ♥ Kwiaty są cudowne, potrafią rozpromienić każdą przestrzeń i nadają uroku :) Ja dopiero się uczę sztuki dbania o roślinność, więc jeszcze nie znam do końca nawyków i przyzwyczajeń kwiatów. Dzięki tej notatce dowiedziałam się czegoś nowego :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto pielęgnować i uprawiać kwiaty. To jedyne przyjaciółki- wierne, które nigdy nie zdradzą!
      Pozdrówka:)

      Usuń
  14. Zaimponowałaś mi. Tyle roślin, a każda wymaga innej pielęgnacji. Powoli likwiduję swój ogródek kwiatowy, więc zostały już tylko zioła. Szkoda, chętnie bym się podzieliła. Stawiam na użytkowe pomidorki, wiszące truskawki, papryczki i zioła.
    Serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uprawiałam na balkonie, co tylko można, ale...jest jeden problem, moje coraz bardziej chore stawy!
      Pozdrowionka:)

      Usuń